fredag 27 mars 2009

Det våras för grönsakerna

Det räcker att sätta ett (ännu inte så jordigt) finger i luften för att känna vartåt vindarna blåser i år. Det är trädgårdsland som gäller. Inom loppet av en vecka har vi sett Michelle låta skolbarn gå lös på Vita husets gräsmatta och fått initierade rapporter från Trädgårdsmässan. I finanskrisens spår har självhushållning kommit på modet och fröpåsarna uppges till och med vara slutsålda på sina ställen.

Men nu är det så här: Ni har att göra med en som redan i unga år gick ner sig i fröpåseträsket. Jag vet. Jag har varit där. Så tillåt mig komma med en surmulen kommentar: Ni kommer aldrig att lösa familjens ekonomiska problem med hemodlade rädisor. Jag har alltså lärt mig läxan den hårda vägen. Man får vara glad om man tjänar in vad fröpåsen kostade. I de flesta fallen.

Undantag finns. Squash tillhör våra charmigare ogräs. Köp en påse och så i fet jord i ett soligt hörn i trädgården. Succé! Utom möjligen hos alla de som ska ta del av ditt överflöd. Här kan bara pliktkassen full med övermogen och ogallrad Victoria konkurrera när du ska testa stabiliteten i vänskaps- och familjerelationerna.

Alla andra framgångar inom grönsaksodlandet brukar vara ett pålitligt test på din förmåga att vattna, vattna, vattna, rensa, rensa, rensa samt att nogsamt mörda mördarsniglar. Men det återkommer jag till.

DN

Inga kommentarer: